Városlista
2024. április 25, csütörtök - Márk

Hírek

2017. November 02. 08:57, csütörtök | Helyi
Forrás: feol.hu

A 15 milliárdos rekordot is meghaladhatja az iparűzési adó; mire költi Fehérvár a pénzt?

A 15 milliárdos rekordot is meghaladhatja az iparűzési adó; mire költi Fehérvár a pénzt?

A parkolóház építése elleni tiltakozásról, a minden eddigit megdöntő iparűzési adóról, no meg a zeneiskola épülete körüli pletykákról is kérdeztük Cser-Palkovics András polgármestert.

– Az év utolsó előtti hónapjában vagyunk, talán már lehet látni, milyen évet zár Székesfehérvár gazdasági értelemben.

– Az elmúlt évekhez hasonlóan jelentős lesz a gazdasági növekedés. Ha csak az iparűzési adóból befolyó bevételre gondolunk, tavaly 10 százalék feletti volt a növekedés. Konkrét számadatunk még nincs, decemberben látjuk majd pontosan, de a nagy adózók felől érkező jelzések alapján bízhatunk abban, hogy az idei adóbevétel akár ismét jelentősen is meghaladhatja a 2016-os, rekordnak számító 15 milliárd forintot. Köszönhetően a gazdaság teljesítményének és a magas adóbevételnek, magánszemélyeknek továbbra sem kell helyi adót fizetniük Székesfehérváron, köszönet ezért a gazdasági szereplőknek. A következő évek további gazdasági növekedése előtt a legnagyobb kihívás a munkaerőhiány kezelése, valamint a digitális és robottechnológiára való áttérés.

– Mire költik ezt a temérdeknek tűnő pénzt?

– A költségvetés egy nyilvános, bárki számára elérhető rendeletünk, ebben minden megtalálható és látható, mire mennyit költ a város. Így lesz ez a jövő évben is. Szerepel benne például a minden városrészt érintő járda, út és parkolóépítés, azaz a Saára Gyula-program. Ezt 2017 és 2019 között terveztük megvalósítani, ebből idén már több, 2018-ra tervezett felújítás is elkészült, most pedig, már decemberben, lehetőség nyílik a korábban 2019-re tervezett elemek egy részének előkészítésére. Cél, hogy a nagy programokon túl Fehérvár minden városrészében legyen a kisközösség számára fontos fejlesztés, erről szól a Saára Gyula-program. És ehhez hasonlóan jelentős összeget költünk a városüzemeltetésen túl az intézmények fejlesztésére, valamint az egészségügyet és közbiztonságot szolgáló programokra, ahogy a kultúrára és a sportra is.

– Ha már a fejlesztéseknél tartunk, éppen jövőre jár le a murvás parkoló beépítési kötelezettsége. Köszönettel elteszi a város a kötbérből érkező szép summát?

– Hosszú ideje nem ismerjük a beruházó szándékait, akinek 2018 tavaszán egy 4 millió eurós kötbért kell fizetnie az önkormányzat számára. Nyilvánvalóan jól jön a pénz Fehérvárnak, de a kötbér megfizetésével a város elveszti minden jogi szankció lehetőségét. Magyarul: nem lesz ráhatásunk arra, mikor és mi történik a területen. Nem lennék szomorú, ha tavasszal – akár a kötbér terhére, de –
a murvás parkoló tulajdonjoga mégiscsak visszaszállna a városra.

– Gondolom, nem plázát építene az önkormányzat. Nem lehetne ez a helye egy normális méretű parkolóháznak, miután a Koch László utcai megépítését lefújták?

– Valamilyen közösségi térnek kiváló helyszíne lehetne a terület, kombinálva akár parkolási lehetőséggel is.

De ne szaladjunk ennyire előre, tavasszal, az egyeztetéseket követően már jobban lehet látni a terület jövőjét, ami jelenleg egy „sebhely” a város testén, és így nem maradhat.

– A Palotai úti lebontott házak helyén ugyanakkor már tervezi az önkormányzat egy többszintes parkolóház első ütemét. A szomszéd lakók viszont ezt nehezményezik.

– A belváros környékén nem lehet olyan helyet találni, ahol a közvetlen szomszédok ne vetnének fel kérdéseket. Ez érthető. De a közösség érdeke az, hogy a belváros szomszédságában létrehozzunk egy gyűjtőparkolót. A mostani ideiglenes parkoló helyén, amely ingyenesen használható a piac és belváros közvetlen szomszédságában, tervezzük a parkolóház első ütemét. Ugyanakkor tavasszal már látjuk, mi történik a murvás parkolóval, akár ott, akár itt, de szükség van egy, autókat több szinten befogadni tudó ingatlanra. Szeretnénk megvenni a szomszédos ingatlanokat, hogy a parkolóház bővítésére lehetőség legyen, de a problémát általában az szokta okozni, hogy az igazságügyi értékbecslés és a tulajdonos szerinti érték eltér egymástól. Ilyen esetben – ahol arra jogi lehetőségünk van – elindítjuk a kisajátítási eljárást. Ha a bíróság magasabb kártalanítást állapít meg, természetesen kifizetjük.

– Jól hangzó szlogen volt tavaly az ezer új parkoló építése, s az is felmerült, hogy a parkolás első órája ingyenes lehetne.

– 2018-ban a Városgondnokság parkolóórái már technikailag is képesek lesznek erre, ráadásul szándékaink szerint nem csak egy helyen lehetne napi egy órát ingyen parkolni, hanem például tíz percet a gyógyszertárnál, harmincat meg a postánál. Egy kártyarendszer kialakítása kell ehhez, legalább próbaüzemként szeretnénk elindítani jövőre. Az ezer új parkoló pedig nem csak szlogen: három év alatt vállaltuk ezt, és csak idén több száz új parkoló létesült, s ezúton is kérek mindenkit, aki tud parkolónak alkalmas, elhanyagolt területről, küldje el számunkra! Ezek a fejlesztések azonban nem sérthetik a zöldfelületeket, amiket növelünk és növelni fogunk a jövőben is.

– A város déli határától bejutni a belvárosba a Széchenyi úti aluljárónál szinte a lehetetlen kategóriája. Lesz jobbra kanyarodó sáv és dupla körforgalom az Auchannál?

– A déli összekötő út oldja majd meg a problémát. Örülök annak, hogy a célban, miszerint az utat legkésőbb 2019-es kezdéssel meg kell építeni, nincs érdemi vita. Volt, akinek a házát is érinti az útépítés, velük most jutunk el addig, hogy árajánlatot tegyünk. Hasonló a helyzet a parkolóházhoz: ha a bíróság esetleg magasabb értéket állapít meg az ingatlanra, természetesen kifizetjük. Ami az Auchan-körforgalmat illeti, az nem önkormányzati fenntartású terület, de szeretnénk, ha az állam egy bővítéssel megoldaná a kialakult helyzetet, mert balesetveszélyes az, hogy a körforgalom gyakran az M7-es lekanyarodó sávjáig visszaduzzasztja a sort. A legbiztonságosabb egy külön szintű csomópont lenne, amíg erre nincs pénz, turbósávokkal ki lehetne szűrni a jobbra kanyarodásokat. Ez nagyságrendileg 500 millióba kerülhet, de mind az önkormányzat, mind a bevásárlóközpont kész támogatni. Hamarosan újabb egyeztetés várható. A Széchenyi úti, külön jobbra kanyarodó sáv kiépítésére megvan a pénz, a tervezés zajlik, tavasszal meg lehet építeni a negyedik sávot.

– Sok a pletyka és talán a félreértés is a belvárosi zeneiskola körül. Költözik, vagy sem? Tényleg hotel lesz a helyén?

– Azt szeretnénk, hogy a zeneiskola is a középiskolai campusba, egy korszerűbb környezetbe költözzön, mert egy dupla akkora területre kerülhetne, rendes előadóteremmel, ahová az orgona is átszállítható lenne. Ráadásul kétezer diák eleve lenne a campusban, akik bekapcsolódhatnának az összművészeti képzésbe. A kérdőjelet az építőipari kapacitás szűkössége és árfelhajtó hatása rajzolja. A campus két ütemére 15,8 milliárdot szán a kormány, az első ütem 7,5 milliárd forintjában azonban nincs benne a zeneiskola. Kérdés, hogy a két évvel ezelőtt megfogalmazott programra elég-e a 15,8 milliárd forint, azaz mire marad pénz a második ütemben. Erről tájékoztattuk a zeneiskola tanárait, illetve a szülők képviselőit is. A többség támogatja a költözést. Egyébként nincsen a polgármesteri hivatal valamelyik fiókjában egy eldugott terv a zeneiskola belvárosi épületének hasznosítására. Ugyanakkor a főtérre néző épületről van szó, nyilván ezért felmerülhet több funkció is. Az azonban egészen biztos, hogy ez az épület nem eladó. Ha költözik is a zeneiskola 2021 táján, akkor is a város tulajdonában kell maradnia az épületnek!

– Azt szeretnénk, hogy a zeneiskola is a középiskolai campusba, egy korszerűbb környezetbe költözzön, mert egy dupla akkora területre kerülhetne, rendes előadóteremmel, ahová az orgona is átszállítható lenne. Ráadásul kétezer diák eleve lenne a campusban, akik bekapcsolódhatnának az összművészeti képzésbe. A kérdőjelet az építőipari kapacitás szűkössége és árfelhajtó hatása rajzolja. A campus két ütemére 15,8 milliárdot szán a kormány, az első ütem 7,5 milliárd forintjában azonban nincs benne a zeneiskola. Kérdés, hogy a két évvel ezelőtt megfogalmazott programra elég-e a 15,8 milliárd forint, azaz mire marad pénz a második ütemben. Erről tájékoztattuk a zeneiskola tanárait, illetve a szülők képviselőit is. A többség támogatja a költözést. Egyébként nincsen a polgármesteri hivatal valamelyik fiókjában egy eldugott terv a zeneiskola belvárosi épületének hasznosítására. Ugyanakkor a főtérre néző épületről van szó, nyilván ezért felmerülhet több funkció is. Az azonban egészen biztos, hogy ez az épület nem eladó. Ha költözik is a zeneiskola 2021 táján, akkor is a város tulajdonában kell maradnia az épületnek!

KÉRDEZZE ÖN IS A POLGÁRMESTERT!

November 6-án hétfőn ismét fogadóórát tart facebookos közösségi oldalán Fehérvár polgármestere. Hétfő reggeltől bárki posztolhatja kérdését, hozzászólását Cser-Palkovics András közösségi oldalán. A válaszadást 16 órakor kezdi a polgármester a hivatal, Városgondnokság szakembereivel, s egészen 18 óráig küldik a válaszokat. Amire nem sikerül azonnal megoldást adni, arra később válaszolnak.

feol.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 23. 07:25, kedd | Helyi

Nyáron adhatják át a Szent György Kórház új, 64 kórtermes épületét

Székesfehérváron zajlik az ország egyik legjelentősebb egészségügyi beruházása.

2024. Április 10. 09:33, szerda | Helyi

Hibaelhárítást végez a Fejérvíz a Ligetsoron, a környéken vízhiány várható

A munkavégzés idejére a helyszínen ivóvízszállító lajtos autót biztosítanak.

2024. Március 29. 09:12, péntek | Helyi

Nagypénteken Krisztus kereszthalálára emlékezik a keresztény világ

Nagypénteken Jézus kereszthalálára emlékeznek világszerte.

2024. Március 29. 09:04, péntek | Helyi

Online 280, papír alapon 340 forint április 1-től a nyugdíjas buszbérlet Fehérváron

Április elsejétől nagymértékben csökken a székesfehérvári helyi nyugdíjas bérlet ára.